nutriconsult-nieuws-broccoli

Kiezen voor voedingssupplementen of nutricijnen met een veelzijdige antioxidantcapaciteit

Fruit en groenten zijn naar aloude traditie heel belangrijk voor de gezondheid, ze zijn immers rijk aan antioxidanten. Dat zijn stoffen die de oxidatie tegengaan. Ik leg het oxidatie-antioxidantprincipe altijd uit met het simpele voorbeeld van een doorgesneden appel. Een appel verkleurt namelijk na enkele tijd als u hem doormidden snijdt. De appel reageert op de zuurstof uit de lucht en wordt bruin. Als u op het snijvlak citroensap (een antioxidant) aanbrengt, krijgt de appel geen kans te reageren met zuurstof en behoudt hij zijn kleur. In het lichaam houden antioxidanten de cellen en weefsels gezond omdat ze beschermen tegen oxidatieve schade (schade door agressieve zuurstofdeeltjes, Engels voor zuurstof: oxygen).

Een heleboel reclamespots doen enorm lovend over antioxidanten. Elke keer is er wel een groentemix, superfruit of een voedingssupplement met de beste antioxidant ooit. Nu is het wel interessant om voldoende antioxidanten in het dieet op te nemen, maar één superantioxidant die alle andere antioxidanten overbodig zou maken bestaat helaas niet. Verschillende types antioxidanten werken samen en vullen elkaar.

Wist u dat vitamine C of vitamine E directe antioxidanten zijn, en broccoli een belangrijke bron is van een indirecte antioxidant? Directe en indirecte antioxidanten zijn twee verschillende types. De directe antioxidant neutraliseert het agressieve zuurstofdeeltje rechtstreeks en gaat verloren van zodra de neutralisatie is gebeurd. Broccoli levert na consumptie sulforafaan aan het lichaam. Sulforafaan neutraliseert de agressieve zuurstofdeeltjes niet zelf, maar zet beschermende mechanismen in de cel in gang. Daarom wordt het een indirecte antioxidant genoemd. Sulforafaan activeert namelijk de fase-2 ontgiftingsenzymen die een langdurige antioxidantwerking opwekken met een ‘leger’ antioxidanten. Deze bescherming blijft nog voortduren nadat sulforafaan het lichaam heeft verlaten en kan dagen aanhouden.

Beide types antioxidanten, directe en indirecte, zijn nuttig en worden best regelmatig aan het dieet toegevoegd. Bovendien bestaat er ook een indeling in primaire en secundaire antioxidanten. Voor meer informatie over het werkterrein van deze onontbeerlijke types verwijs ik graag naar mijn eerste boek ‘ NUTRICIJNEN'(2011) dat in januari 2016 uitgebracht is onder de titel ‘HOU JE LICHAAM OPTIMAAL GEZOND met de kracht van nutricijnen’, omdat er nog steeds een enorme vraag naar is en mensen meer kennis willen hebben over de verschillen in supplementen. Het boek is ook lichtjes herwerkt zodat het toegankelijker is voor de consument.