nutriconsult-nieuws-stress

Kunnen voedingssupplementen of nutricijnen u stressbestendiger maken?

Hopelijk bent u met een goed gevoel het nieuwe jaar ingestapt en geven die nieuwe uitdaging of uw goede voornemens net dat tikkeltje meer energie? Maar we moeten helaas erkennen dat steeds meer mensen aan chronische stress lijden waardoor het hen aan vitaliteit ontbreekt. Een reden om mijn column toch nog maar even verder te zetten.

Chronische stress gaat onder meer gepaard met slapeloosheid, maag-darmproblemen, vermoeidheid, depressies of angststoornissen. En wist u dat de slapeloosheid ertoe leidt dat uw immuunsysteem minder goed werkt en u daarom vatbaarder wordt voor een verkoudheid of griep?

Mij wordt dikwijls gevraagd of voedingssupplementen (nutricijnen) al dan niet nuttig zijn bij stress. Dan voel ik mij verplicht te benadrukken dat chronische stress het beste verholpen wordt met een “totaalpakket” van psychische hulp, gedoseerd sporten en passende nutricijnen. Het nutricijn neemt weliswaar de oorzaak van de stress niet weg, maar kan iemand wel meer kracht geven om boven de problemen te staan.

In mijn boek krijgen belangrijke antistress nutricijnen waaronder SOD, vitamine B6, het omega-3 vetzuur DHA, L-theanine en adaptogene planten een uitgebreide opheldering, met heel veel aandacht voor de kwaliteit van de grondstoffen. Adaptogenen zijn de nutricijnen bij uitstek om het lichaam weerbaar te maken tegen de effecten van stress. Ze verhogen de vitaliteit zonder de bijwerkingen die eigen zijn aan stimulerende middelen zoals cafeïne, nicotine of amfetamines. Adaptogenen zorgen voor een geleidelijk herstel na een uitputtende fysieke belasting, extreme vermoeidheid of slapeloosheid.

Voorbeelden van bijzondere adaptogenen zijn Siberische ginseng, rhodiola, schisandra en ashwagandha. De kwaliteit van de gebruikte extracten is echter van groot belang. Zo bevat een goed bestudeerd ashwagandha-extract ingrediënten uit zowel de wortel als het blad van de plant. Van belang voor een goede werking is het gehalte aan drie bestanddelen (glycowithanoliden, withaferine A en oligosachariden). Men spreekt dan van een standaardisatie op de actieve stoffen.

Hoe het gebruik van ashwagandha en andere antistress nutricijnen precies bijdragen tot de stressbeheersing kunt u nalezen in mijn eerste boek ‘ NUTRICIJNEN'(2011) dat in januari 2016 uitgebracht is onder de titel ‘HOU JE LICHAAM OPTIMAAL GEZOND met de kracht van nutricijnen’, omdat er nog steeds een enorme vraag naar is en mensen meer kennis willen hebben over de verschillen in supplementen. Het boek is ook lichtjes herwerkt zodat het toegankelijker is voor de consument.